Når hospitalet eller din læge gives os besked om, at du har behov for sygepleje, begynder vi at føre en journal med dine oplysninger. Det har vi pligt til ifølge Sundhedsloven.
Journalen er synlig for kommunens relevante medarbejdere i Sundhed, Kultur og Omsorgsforvaltningen. Vi bruger oplysningerne i journalen til at sikre sammenhæng i dit forløb.
I det daglige inddrager og informerer medarbejderne dig om, hvad de dokumenterer i din journal.
Din borgerjournal
I Din Borgerjournal finder du de oplysninger, som Randers Kommune har registreret om, hvad du modtager af hjemmehjælp, hjemmesygepleje, genoptræning, personlige hjælpemidler og forebyggende hjemmebesøg.
Der er også adgang til en kalender, hvor du kan se aftaler med medarbejdere og datoer for besøg og træning. Du kan også ændre dine kontaktoplysninger i systemet.
Din pårørende, værge eller anden betroet person kan også du få lov til at se din journal med en digital fuldmagt, der kan udstedes via MitID. Anmod om en fuldmagt.
Du kan klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du har oplevet fejl i den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget i kommunen. Du kan f.eks. klage over den sygepleje eller den genoptræning, du har fået.
Sundhedsfaglig behandling dækker blandt andet over:
- undersøgelse, diagnose og behandling
- information om og samtykke til behandling
- journalføring
- sundhedspersoners tavshedspligt.
Hvordan klager du?
Det er et lovkrav, at du skal klage digitalt via en selvbetjeningsløsning. Du finder klageskemaet på borger.dk, hvor du skal logge på med MitID.
Læs mere om klager over sundhedsfaglig behandling på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside.
Du kan søge om erstatning ved Patienterstatningen, hvis du oplever, at din behandling eller medicin har gjort, at du har fået det værre. Dette beskriver Patienterstatningen som, at du har fået påført en behandlingsskade eller en lægemiddelskade.
Hvordan søger du?
Du kan søge erstatning på flere måder:
- Søg erstatning elektronisk på Patienterstatningens hjemmeside ved hjælp af MitID.
- Print et ansøgningsskema, udfyld og send til Patienterstatningen.
- Ring til Patienterstatningen på tlf. 33 12 43 43 for råd og vejledning.
Patienterstatningen anbefaler, at du søger erstatning elektronisk – det giver dig også mulighed for at følge din sag.
Det er ikke nødvendigt at bruge en advokat. Vælger du alligevel en advokat, skal du selv betale udgifterne.